dimarts, 4 de desembre del 2012

L'APRENENTATGE AMB ORDINADOR: les quatre metàfores



  • La metàfora tutorial: l’ordinador com a tutor



Es tracta que els professors puguin crear activitats per Internet o simplement cercar-les d’altres com podrien ser aquestes exemples:  entrena't per llegir o Jclic
L’alumne realitza aquesta activitats i així es pot veure l’aprenentatge del nen: iniciació (docent) - resposta (alumne) - avaluació (professor). Potser que sigui així que hi ha iniciació per part del docent, l’alumne respon i fa les activitats encarregades i el professor avalua, però també es pot donar el cas que l’ordinador inicia, l’alumne respon i l’ordinador corregeix i avalua. A l’ordinador li costa formular quines son les errades que comet l’alumne, per tant molts cops els alumnes es corregeixen ells mateixos i busquen activitats pràctiques relacionades amb els seus errors.

  • La metàfora de la construcció: l’ordinador com a alumne



L’alumne és qui dirigeix l’ordinador i li va dient els passos que ha de seguir. Aquí el que es tracta és que l’alumne explori per ell mateix no que sigui tot guiat pels mestres. El que podrien fer els mestres en aquests casos seria donar recolzament als alumnes, és a dir, observar l’aprenentatge del nen i servir com a guies. 
Un exemple d'això és :SCRATCH tracta d'un gat que tu vas indicant el que vols que faci en tot moment.

  • La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
Permeten un aprenentatge per descoberta. El grau de llibertat en l'usuari és més limitat que no pas en el Logo. Es pot manipular i canviar diversos paràmetres, però no afegir-ne de nous. Un exemple seria Crayon Physics Deluxe i un altre el de la doctora xinxeta.
Aquests dos programes semblen entretinguts, però el problema d'això és que al ser limitats potser els nens es creen una imatge del món real errònia. Sobretot amb els programes de relacions socials. 

  • La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
L'ordinador per a nosaltres és una eina de treball. Als nens els hauriem de fer feines amb la seva experiència i les seves preocupacions. Haurien de gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.


  • Coses que podem fer a diferencia de quan no existien els ordinadors:
-Videoconferències

-Corregir l'ortografia, passar de minúscules a majúscules

-Traduir l'idioma

-Vendre a la resta del món

-Realitzar operacions bancàries des de casa

-Comprar per exemple el menjar des de casa

-Corregir si per exemple estem fent un dibuix i no ens agrada alguna cosa podem esborrar

Aquesta informació ha sigut extreta de: http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3920.html



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada